Afvallen tips

Als je wilt afvallen dan is het niet alleen een kwestie van minder gaan eten. Als je weet waar je op moet letten dan zal je sneller resultaat kunnen boeken. In dit artikel geven we je een aantal tips welke je zullen helpen bij het afvallen.

Afvallen tip 1: stop met suiker

Iedereen weet dat suiker een dikmaker is maar toch is het niet zo makkelijk om van suiker af te blijven. Veel mensen zijn verslaafd aan suiker wat het moeilijk maakt om geen suiker meer te eten.

We voelen ons goed als we iets zoets eten en we voelen ons belabberd als we geen suiker eten. Daarnaast is suiker in heel producten verwerkt zonder dat we dat weten. Dit alles bij elkaar maakt het zo moeilijk om te stoppen met het eten van suiker.

Als je stopt met het eten van suiker dan zal je merken dat het de eerste dagen moeilijk zal zijn, maar daarna zal het steeds beter gaan. Na twee weken zal je helemaal van je suikerverslaving af zijn en zal je je beter gaan voelen zonder suiker. Je zal merken dat je meer energie krijgt als je geen suiker eet.

Suiker is niet alleen een dikmaker vanwege de calorieën in suiker maar ook omdat het vervellende dingen doet met je insulinehuishouding. Als we suiker eten stijgt onze bloedsuikerspiegel en het lichaam zal dan insuline gaan aanmaken.

Het insuline zorgt ervoor dat de lichaamscellen de glucose aan het bloed kunnen onttrekken en opslaan in de spieren en hersenen. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel weer dalen. Insuline zorgt er echter ook voor dat het teveel aan koolhydraten (suikers) wordt omgezet in lichaamsvet.

Door vaak suiker te eten krijgen we vaak pieken in de bloedsuikerspiegel en de insulinewaarden waardoor het lichaam goed in staat is om vet op te slaan en vast te houden.

Willen we afvallen dan zullen we er voor moeten zorgen dat er zo min mogelijk insuline aangemaakt hoeft te worden. Dit doen we door suiker te laten staan.

Let er op dat er veel benamingen voor suiker op verpakkingen wordt gebruikt. Vaak staat suiker aangegeven met benamingen zoals fructose, glucose-fructosestroop, dextrose, -stroop en -siroop.

Afvallen tip 2: pas op geraffineerde koolhydraten

Koolhydraten worden opgezet in suiker in ons spijsverteringssysteem. Bepaalde koolhydraten worden zo snel omgezet in suiker dat het eten van deze koolhydraten bijna gelijk staat aan het eten van puur suiker. Dit noemen we de snelle koolhydraten.

Voedingsmiddelen zoals wit brood en witte rijst zijn voorbeelden van snelle koolhydraten. Deze zijn bijna net zo slecht voor je als het eten van suiker. Als je snelle koolhydraten eet dan zal er net zoals bij het eten van suiker een grote piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden ontstaan. Iets wat we juist moeten voorkomen als we aan het afvallen zijn.

Geraffineerde koolhydraten zijn koolhydraten welke (industrieel) bewerkt zijn. Denk hierbij aan het verwerken van tarwe tot bloem of het verwijderen van de vliezen van rijst om witte rijst te maken. De vezels worden verwijderd.

Door het verwijderen van de voedingsvezels kan het lichaam bloem of witte rijst veel sneller verteren (en omzetten in suiker) dan het volkoren tarwe of zilvervlies rijst kan omzetten in suiker.

Willen we afvallen dan kunnen we wel koolhydraten blijven eten. We zullen moeten kiezen voor langzame koolhydraten, deze worden langzaam verteerd en geven een minder hoge piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden.

Afvallen tip 3: Eet een ontbijt

Als je in de ochtend meestal nog geen trek hebt dan lijkt het overslaan van het ontbijt een logische optie om minder calorieën te eten. Met het ontbijt brengen we onze spijsvertering echter op gang.

Als we hebben geslapen dan staat bij het opstaan onze spijsvertering bijna stil, door wat te eten brengen schudden we onze spijsverteringssysteem als het ware weer wakker. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die het ontbijt overslaan minder afvallen dan mensen welke wel een ontbijt eten.

Afvallen tip 4: Drink geen vruchtensappen

Als we aan het afvallen zijn dan is het belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vruchtensappen zijn echter geen goede bron van vitamines en mineralen als we gewicht kwijt willen. Vruchtensap bestaat voor een groot deel uit suikers welke zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden.

Het is beter om je fruit te eten. Vanwege de vezels welke je dan binnen krijgt zal de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen en de vezels zorgen ervoor dat je eerder een voldaan gevoel hebt.

In een glas sinaasappelsap zitten 4 sinaasappels verwerkt, als je dit drinkt dan zal dat echter niet zorgen voor een voldaan gevoel. Terwijl je van het eten van 1 sinaasappel veel meer een voldaan gevoel zult hebben.

Een alternatief voor fruit is groente. Groente bieden je ook veel vitamines en mineralen maar bevatten niet de suikers welke fruit bevatten. Groente is arm aan calorieën. Overweeg daarom een groentesapje of eet rauwe groente, in de vorm van een salade bijvoorbeeld.

Afvallen tip 5: eet rustig

Kauw je eten goed en eet rustig. Door je eten rustig te kauwen krijg je eerder een voldaan gevoel. Bovendien zit er een vertraging van ongeveer 10 minuten tussen het moment waarop je buik vol genoeg zit en je hersenen het signaal krijgen dat je genoeg hebt gegeten. Door rustig te eten voorkom je dat je teveel eet.

Afvallen tip 6: haal alleen gezond voedsel in huis

Als je gaat afvallen dan doe je er goed aan om er voor te zorgen dat er geen zoete of hartige lekkernijen in huis zijn. Zo kom je op moeilijke momenten ook niet in de verleiding om iets calorierijks te pakken. Als je alleen gezond eten in huis hebt dan zal je dit moeten eten als je honger krijgt.

Afvallen tip 7: beweeg

Om af te vallen is het niet nodig om te bewegen, het gaat erom dat je minder calorieën binnen krijgt dan wat je lichaam nodig heeft. Door te gaan bewegen kan je het proces van afvallen echter wel versnellen. Door te bewegen heeft je lichaam meer energie nodig waardoor er een grotere negatieve energiebalans ontstaat.

Een gezonde en vitale doorstart maken als ouder alleen

Ben jij ouder alleen van een jong kind of puber? Wanneer zit jij goed in je vel? Je goed voelen begint bij een gezond lichaam. Genieten van een gezond lichaam begint dus bij het hebben van een vitaal en goed verzorgd lichaam, van zowel binnen als buiten. Succesvol zijn in het dagelijks leven staat in nauw verband met je lichamelijke gesteldheid als ouder. Vooral de interactie tussen mensen verloopt volt en prettig als je lekker in je vel zit. Zowel op de werkvloer als tijdens de opvoeding van je kind.

Gezond leven: samen of alleen?

Aangezien de opvoeding van je kind veel van je vergt, is het soms moeilijk om elders energie in te kunnen steken. Met name je eigen leven als alleenstaande ouder staat op de tweede plaats. Ook al zit die kleine overdag wel eens in de opvang, als jij thuiskomt wordt er veel van je gevraagd. Er moet gekookt worden en tal van huishoudelijke taken liggen op je te wachten. Hoe zou het zijn om deze routines samen met een nieuwe partner te delen? Misschien heb je er wel eens over nagedacht hoe het zou zijn om opnieuw verliefd te worden.

gezond-lichaam

Er is maar een manier om erachter te komen of je hier klaar voor bent. Struin alvast enkele relatie sites af voor alleenstaande ouders en wellicht zie je iemand die jouw hart sneller doet kloppen. SingleParent.nl is een voorloper in deze doelgroep. Vind je jezelf lichamelijk nog niet genoeg in vorm voor een eerste ontmoeting? Loop eens langs een Herbalife winkel en laat je adviseren door een ervaren medewerker. Met een paar slimme tips en hoogwaardige voedingsproducten kun je zo weer fris en fruitig op de been zijn.

Invloed van gewichtsverlies op relaties

Door gezonder te leven zul je automatisch gaan afvallen. Wat veel mensen niet weten is dat afvallen minder goede invloed heeft op relaties met bekenden. Vrienden en familieleden kunnen jaloers worden als jij er ineens een stuk beter uitziet. Het aantrekken van nieuwe relaties vanuit een date is dan ook behoorlijk ironisch. Daar waar jij als ouder alleen aantrekkelijk wordt gevonden door een potentiële nieuwe partner, is er een kans dat je een oude bekende minder vaak gaat zien. Dit zegt natuurlijk meer over hen dan over jou. Hoe zeer je je hier druk om maakt is natuurlijk aan jou.

Witte tanden, zonder moeilijkheden

Om je tanden kun je letterlijk niet heen. Je gebruikt ze elke dag, en dat gaan ze op een gegeven moment merken. Een van  de dingen waaraan je het merkt, is dat ze na een tijdje gaan verkleuren. Dat komt door  de inwerking van al het voedsel en drinken dat  je tot  je neemt. Ook roken heeft invloed op de kleur van je tanden. Er zijn verschillende dure methoden om je tanden hun natuurlijke kleur terug te geven. Vaak moeten deze behandelingen ook uitgevoerd worden door specialisten.

ShinyWhite doet het anders. Deze methode is gewoon via internet te koop en heeft een zeer lage prijs. De resultaten zijn er alleen niet minder om. Ook de toepassing is simpel. Het is even simpel als een handeling die u al jaren uitvoert. Het is namelijk even simpel als uw tanden poetsen. Iets dat u jaren geleden al is geleerd. Ook hebt u geen afspraak nodig. U kunt dus uw eigen specialist zijn, wanneer u maar wilt, en waar u maar wilt. Simpeler hoeft het bleken van uw tanden niet te zijn.

Witte tanden

Een aantal waarschuwingen is echter wel op hun plaats. ShinyWhite garandeert u geen parelwitte tanden, tenzij u die altijd  al had. ShinyWhite haalt de natuurlijke kleur van uw tanden terug. Het product is volledig vergelijkbaar met de producten die door de dure klinieken gebruikt worden. Daardoor kunnen er bepaalde verschijnselen optreden, maar deze zijn tijdelijk. Het zijn de verschijnselen die bij tandenbleekmiddelen horen. Ze zijn geen reden om af te zien van het product ShinyWhite.

Kort samengevat is ShinyWhite een product dat de tijd voor uw tanden terug kan draaien. Het door tandartsen aanbevolen product heeft dezelfde werking als de dure producten, die toegepast moeten worden door duurbetaalde specialisten, werkend vanuit duurbetaalde klinieken. U kunt uw eigen specialist zijn, waar en wanneer u maar wilt.

Populaire diëten van vandaag de dag

Slim afvallen betekent ook slim gebruik maken van aanwezige hulpmiddelen. Het is dan wel zaak om goed op te letten om te voorkomen dat je diëten of andere hulpmiddelen gebruikt die (achteraf) een averechts effect blijken te hebben waardoor je doel niet gerealiseerd wordt. Hieronder laten we enkele bekende diëten de revue passeren waarbij zowel de voor- als nadelen kort worden behandeld.

Het Vitadis dieet

Het Vitadis dieet wordt ook wel het Vitadis Slanker Leven Plan genoemd. Het is een eiwitdieet die je kant en klare producten beschikbaar stelt op basis waarvan je maaltijden kunt vervangen. Het heet een plan omdat het verder gaat dan diëten alleen. Het legt de focus op een gezonder leven en wil mensen structureel verder helpen. De basis wordt gelegd door het minderen van koolhydraten en daarvoor komen hoogwaardige eiwitten in de plaats. Het resultaat is dat je snel kilo’s kwijt raakt. Om te zorgen dat die kilo’s er ook afblijven kun je de progressie die je boekt online bijhouden middels een speciale app. Als stok achter de deur kun je gebruik maken van een online coach of één van de vestigingen bezoeken. Naast een rijk assortiment aan afslankproducten levert Vitadis ook veel gezonde recepten en geeft het hulp via de app bij het boodschappen doen.

populair dieet

De voordelen van dit dieet zijn dat je snel op een gezonde en verantwoorde wijze afvalt zonder dat dit veel moeite kost of zware fysieke inspanning vergt. Het plan wil je faciliteren in het behouden van een gezondere eetstijl. Nadeel van dit dieet is dat net als andere diëten je het toch echt zelf moet gaan doen. Net als stoppen met roken vergt het een gedragsverandering om gezonder te leven (zie www.gezondlevenplatform.nl). Online coaching en informatie is leuk maar als je een moeilijk moment of periode hebt is het wellicht veel effectiever om fysiek contact te hebben met een coach of trainer. De klantervaringen zijn erg positief en veel Nederlanders zijn al succesvol afgevallen. Al met al een aanrader.

Dieet Pro

Dieet pro staat vooral bekend om haar eiwit shakes. De eiwitshakes zijn goedkoop en kwalitatief hoogwaardig (weinig calorieën en weinig suikers). Naast de eiwitshakes levert dieet pro ook ondersteuning in de vorm van gezonde recepten en complete weekmenu’s. Het product is al lange tijd populair en gebruikers zijn erg tevreden over de producten.

Nadeel is ook hier dat het eiwitshakes zijn, een garantie dat je ook daadwerkelijk voor altijd de kilo’s kwijt bent is er niet. Het kan een grote teleurstelling zijn als je na gebruik weer veel kilo’s aankomt. Het is daarom belangrijk om te werken aan een gezondere levensstijl terwijl je aan het afvallen bent.

Paleo

paleo diet

Wat de hierboven genoemde diëten/plannen niet hebben heeft Paleo juist weer wel. Het speelt namelijk in op onze huidige eetgewoonten en probeert deze te veranderen. Het wil dat we teruggaan naar de eetgewoonten van onze voorvaderen en we voor eens en voor altijd stoppen met het alsmaar eten van industrieel bewerkt voedsel. Dit voedsel bevat veel lege calorieën en maakt ons dik en ongezond. De methode speelt in op een juiste mindset, het geeft je informatie en beschrijft precies wat je moet doen om je eten gezonder te maken. Het nadeel van deze methode is dat het minder eenvoudig is dan de voorgaande 2 vormen. Het vergt een echte verandering van oude gewoonten.

Bronvermelding: www.afvallendieten.nl