Hoe kom je van je postnatale kilo’s af?

Tijdens je zwangerschap vliegen de kilo’s eraan. Niet alleen het gewicht van de baby, de placenta en de grotere hoeveelheid bloed zorgen voor extra gewicht. Vaak eet je ook meer tijdens je zwangerschap, meer dan eigenlijk goed voor je is. Het is een veel voorkomend probleem dat zwangere vrouwen gaan eten voor twee terwijl dit helemaal niet nodig is. Of niet nadenken over het feit dat de kilo’s die eraan komen door het teveel snacken en snoepen na de bevalling niet ook ineens uit je lichaam verdwenen zijn. Veel vrouwen hebben dan ook moeite om na de zwangerschap weer op hun oude gewicht te komen. Hieronder vind je enkele tips om snel weer op je oude vertrouwde gewicht te komen.

Rustig beginnen

afvallen appelDe eerste maanden na de bevalling is het nog niet verstandig om te beginnen met sporten en heel actief bewegen. Je lichaam heeft net een prestatie geleverd die je met topsport kunt vergelijken en het moet eerst rustig aan herstellen. Na een keizersnede moet de wond eerst goed genezen en daar gaat tijd overheen. Het is niet zomaar een operatie geweest. Een natuurlijke bevalling is net zomin niet niks voor je lichaam. Het advies is dus om de eerste drie maanden rustig aan te doen. Na deze periode kun je het sporten weer rustig aan opbouwen. Ook streng diëten is niet aan te raden. Wat je wel kunt doen is een stuk fruit of stevige volkorenboterham te eten in plaats van snoep of snacks.

 

Doe postnatale oefeningen

wandelenEerder hadden we het op deze site al over dat het mogelijk is om af te slanken op specifieke lichaamsdelen. Kersverse moeders zullen zich vaak als eerste storen op de buik. Dat is logisch omdat daar immers het meest is veranderd tijdens de zwangerschap. Er bestaan speciale oefeningen waarmee je kunt beginnen als je lichaam het weer toelaat. Vraag dit altijd na bij je verloskundige. Met deze oefeningen kun je je buikspieren, rugspieren en bekkenbodemspieren trainen. Zo is het handig om je als je onder de douche staat te rekken en te strekken. Zo sla te twee vliegen in een klap. Ook kun je tijdens elke voeding je bekkenbodemspieren trainen. Dit doe je door je per keer 10 tot 12 keer je bekkenbodemspieren aan te spannen. Dat is pas multitasken. Ook is het verstandig om elke dag een wandelingetje te maken. Doe dit leuk samen met je baby. Met deze slimme trucs waarvoor je niet eens extra tijd hoeft in te plannen maak je een vliegende start.

Geef borstvoeding

Door het simpelweg geven van borstvoeding kun je al afvallen! Het kost energie voor je lichaam om borstvoeding te geven. Tijdens je zwangerschap bouw je een kleine vetreserve op van tussen twee en drie kilo. Deze reservevoorraad gebruikt je lichaam weer tijdens het geven van borstvoeding. De vetvoorraad verdwijnt dus meestal vanzelf puur door het geven van borstvoeding. Gemiddeld valt een vrouw die borstvoeding geeft een pond per week af. Let wel op dat je niet gaat lijnen als je borstvoeding geeft. Dit kan de productie van moedermelk verminderen. Daarnaast kunnen er giftige stoffen die vrijkomen bij het afvallen in je lichaam en dus ook in de melk terecht komen, wat niet goed is voor de baby.

Neem de tijd

Neem de tijd om af te slanken en weer op je oude gewicht te komen. Vergeet niet dat je negen maanden zwanger bent geweest en dat dit heel wat met je lichaam heeft gedaan. Grootmoeders gezegde gaat hier nu op: je bent negen maanden zwanger, en het duurt ook weer 9 maanden om te ontzwangeren. Houdt dit dan ook in je achterhoofd.