Afvallen tips

Als je wilt afvallen dan is het niet alleen een kwestie van minder gaan eten. Als je weet waar je op moet letten dan zal je sneller resultaat kunnen boeken. In dit artikel geven we je een aantal tips welke je zullen helpen bij het afvallen.

Afvallen tip 1: stop met suiker

Iedereen weet dat suiker een dikmaker is maar toch is het niet zo makkelijk om van suiker af te blijven. Veel mensen zijn verslaafd aan suiker wat het moeilijk maakt om geen suiker meer te eten.

We voelen ons goed als we iets zoets eten en we voelen ons belabberd als we geen suiker eten. Daarnaast is suiker in heel producten verwerkt zonder dat we dat weten. Dit alles bij elkaar maakt het zo moeilijk om te stoppen met het eten van suiker.

Als je stopt met het eten van suiker dan zal je merken dat het de eerste dagen moeilijk zal zijn, maar daarna zal het steeds beter gaan. Na twee weken zal je helemaal van je suikerverslaving af zijn en zal je je beter gaan voelen zonder suiker. Je zal merken dat je meer energie krijgt als je geen suiker eet.

Suiker is niet alleen een dikmaker vanwege de calorieën in suiker maar ook omdat het vervellende dingen doet met je insulinehuishouding. Als we suiker eten stijgt onze bloedsuikerspiegel en het lichaam zal dan insuline gaan aanmaken.

Het insuline zorgt ervoor dat de lichaamscellen de glucose aan het bloed kunnen onttrekken en opslaan in de spieren en hersenen. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel weer dalen. Insuline zorgt er echter ook voor dat het teveel aan koolhydraten (suikers) wordt omgezet in lichaamsvet.

Door vaak suiker te eten krijgen we vaak pieken in de bloedsuikerspiegel en de insulinewaarden waardoor het lichaam goed in staat is om vet op te slaan en vast te houden.

Willen we afvallen dan zullen we er voor moeten zorgen dat er zo min mogelijk insuline aangemaakt hoeft te worden. Dit doen we door suiker te laten staan.

Let er op dat er veel benamingen voor suiker op verpakkingen wordt gebruikt. Vaak staat suiker aangegeven met benamingen zoals fructose, glucose-fructosestroop, dextrose, -stroop en -siroop.

Afvallen tip 2: pas op geraffineerde koolhydraten

Koolhydraten worden opgezet in suiker in ons spijsverteringssysteem. Bepaalde koolhydraten worden zo snel omgezet in suiker dat het eten van deze koolhydraten bijna gelijk staat aan het eten van puur suiker. Dit noemen we de snelle koolhydraten.

Voedingsmiddelen zoals wit brood en witte rijst zijn voorbeelden van snelle koolhydraten. Deze zijn bijna net zo slecht voor je als het eten van suiker. Als je snelle koolhydraten eet dan zal er net zoals bij het eten van suiker een grote piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden ontstaan. Iets wat we juist moeten voorkomen als we aan het afvallen zijn.

Geraffineerde koolhydraten zijn koolhydraten welke (industrieel) bewerkt zijn. Denk hierbij aan het verwerken van tarwe tot bloem of het verwijderen van de vliezen van rijst om witte rijst te maken. De vezels worden verwijderd.

Door het verwijderen van de voedingsvezels kan het lichaam bloem of witte rijst veel sneller verteren (en omzetten in suiker) dan het volkoren tarwe of zilvervlies rijst kan omzetten in suiker.

Willen we afvallen dan kunnen we wel koolhydraten blijven eten. We zullen moeten kiezen voor langzame koolhydraten, deze worden langzaam verteerd en geven een minder hoge piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden.

Afvallen tip 3: Eet een ontbijt

Als je in de ochtend meestal nog geen trek hebt dan lijkt het overslaan van het ontbijt een logische optie om minder calorieën te eten. Met het ontbijt brengen we onze spijsvertering echter op gang.

Als we hebben geslapen dan staat bij het opstaan onze spijsvertering bijna stil, door wat te eten brengen schudden we onze spijsverteringssysteem als het ware weer wakker. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die het ontbijt overslaan minder afvallen dan mensen welke wel een ontbijt eten.

Afvallen tip 4: Drink geen vruchtensappen

Als we aan het afvallen zijn dan is het belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vruchtensappen zijn echter geen goede bron van vitamines en mineralen als we gewicht kwijt willen. Vruchtensap bestaat voor een groot deel uit suikers welke zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden.

Het is beter om je fruit te eten. Vanwege de vezels welke je dan binnen krijgt zal de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen en de vezels zorgen ervoor dat je eerder een voldaan gevoel hebt.

In een glas sinaasappelsap zitten 4 sinaasappels verwerkt, als je dit drinkt dan zal dat echter niet zorgen voor een voldaan gevoel. Terwijl je van het eten van 1 sinaasappel veel meer een voldaan gevoel zult hebben.

Een alternatief voor fruit is groente. Groente bieden je ook veel vitamines en mineralen maar bevatten niet de suikers welke fruit bevatten. Groente is arm aan calorieën. Overweeg daarom een groentesapje of eet rauwe groente, in de vorm van een salade bijvoorbeeld.

Afvallen tip 5: eet rustig

Kauw je eten goed en eet rustig. Door je eten rustig te kauwen krijg je eerder een voldaan gevoel. Bovendien zit er een vertraging van ongeveer 10 minuten tussen het moment waarop je buik vol genoeg zit en je hersenen het signaal krijgen dat je genoeg hebt gegeten. Door rustig te eten voorkom je dat je teveel eet.

Afvallen tip 6: haal alleen gezond voedsel in huis

Als je gaat afvallen dan doe je er goed aan om er voor te zorgen dat er geen zoete of hartige lekkernijen in huis zijn. Zo kom je op moeilijke momenten ook niet in de verleiding om iets calorierijks te pakken. Als je alleen gezond eten in huis hebt dan zal je dit moeten eten als je honger krijgt.

Afvallen tip 7: beweeg

Om af te vallen is het niet nodig om te bewegen, het gaat erom dat je minder calorieën binnen krijgt dan wat je lichaam nodig heeft. Door te gaan bewegen kan je het proces van afvallen echter wel versnellen. Door te bewegen heeft je lichaam meer energie nodig waardoor er een grotere negatieve energiebalans ontstaat.